STANDARD KVALIFIKACIJE
- Naziv kvalifikacije: Turistički tehničar
- Sektor - područje rada: Turizam
- Nivo kvalifikacije: IV
- Svrha kvalifikacije: priprema, izrada, plasiranje i prodaja turističkih usluga u agenciji i saobraćajno-turističkim preduzećima, obavljanje recepcijskih poslova u hotelu, kao i organizovanje skupova i pratećih usluga u hotelu ili preko agencije.
- Način sticanja kvalifikacije: Kvalifikacija se stiče nakon uspešno završenog procesa srednjeg stručnog obrazovanja.
- Trajanje: Program srednjeg stručnog obrazovanja za sticanje kvalifikacije traje četiri godine.
- Način provere: Dostignutost ishoda programa srednjeg stručnog obrazovanja se proverava na maturskom ispitu koji sprovodi srednja škola.
- Zasnovanost kvalifikacije: Kvalifikacija se zasniva na opisu rada, ciljevima stručnog obrazovanja i ishodima stručnog obrazovanja.
8.1. Opis rada
Dužnosti - stručne kompetencije:
- Priprema turističkih usluga;
- Izrada turističkih usluga;
- Plasiranje turističkih usluga;
- Prodaja turističkih usluga;
- Praćenje realizacije turističkih usluga;
- Obavljanje recepcijskih poslova u hotelu;
- Organizovanje skupova i pratećih usluga u hotelu ili preko agencije.
Dužnosti - stručne kompetencije |
Zadaci - jedinice kompetencija |
Priprema turističkih usluga |
- Prikupljanje informacija za određenu turističku uslugu; - Definisanje svih neophodnih činilaca konkretne turističke usluge; - Kontaktiranje partnera -dobavljača radi prikupljanja ponude; - Priprema neophodnih informacija za potpisivanje ugovora; - Izrada predrezervacija. |
Izrada turističkih usluga |
- Sastavljanje programa turističke usluge (putovanja); - Definisanje spiska usluga za kalkulaciju; - Izrada predloga kalkulacije; - Učestvovanje u formiranju konačnog programa i/ili ponude; - Primanje i prenošenje informacija u okviru službi, |
Plasiranje turističkih usluga |
- Vršenje korekcije ponude na osnovu konkretnog zahteva; - Pružanje dodatnih informacija o svim uslugama; - Dostavljanje ponude potencijalnim kupcima (klijentima); - Kontaktiranje potencijalnih klijenata (korisnika usluge); - Reklamiranje svojih usluga u neposrednom kontaktu sa klijentom; - Reklamiranje saobraćajnih usluga u neposrednom kontaktu sa klijentom. |
Prodaja turističkih usluga |
- Obavljanje neposredne prodaje turističkih usluga; - Izrada i ispostavljanje predračuna; - Evidentiranje prodaja turističkih usluga; - Evidentiranje i prodaja saobraćajnih usluga; - Evidentiranje uplata prodatih turističkih usluga (koristeći softver); - Izrada i izdavanje vaučera i ostale prateće dokumentacije (koristeći softver); - Vršenje rezervacija usluga; - Izrada dnevnih i smenskih izveštaja i izveštaja za računovodstvo. |
Praćenje realizacije turističkih usluga |
- Definisanje konačne liste korisnika usluga; - Izrada konačne rezervacije i prosleđivanje izvršiocima usluga; - Praćenje kvaliteta izvršene usluge; - Organizovanje izmene u novonastalim situacijama; - Anketiranje korisnika usluga (prikuplja utisaka korisnika po realizaciji). |
Obavljanje recepcijskih poslova u hotelu |
- Prijem gostiju; - Odjava gostiju; - Vođenje evidencije - knjige gostiju. - Pružanje informacija o ponudi vanpansionskih usluga; - Pružanje raznih obaveštenja gostima; - Izdavanje hotelskog računa; - Obavljanje unutrašnje i spoljne komunikacije. |
Organizovanje skupova i pratećih usluga u hotelu ili preko agencije
|
- Izrada pozivnica; - Registracija učesnika; - Sprovođenje protokola skupa; - Promocija skupova; - Organizovanje pratećih priredbi skupova; - Organizovanje slobodnog vremena učesnika skupa. |
8.2. Ciljevi stručnog obrazovanja
Cilj stručnog obrazovanja za kvalifikaciju TURISTIČKI TEHNIČAR je osposobljavanje lica za pripremu, izradu, plasiranje i prodaju turističkih usluga u agenciji i saobraćajno-turističkim preduzećima, obavljanje recepcijskih poslova u hotelu, kao i za organizovanje skupova i pratećih usluga u hotelu ili preko agencije.
Neophodnost stalnog prilagođavanja promenljivim zahtevima tržišta rada, potrebe kontinuiranog obrazovanja, stručnog usavršavanja, razvoj karijere, unapređivanja zapošljivosti, usmerava da lica budu osposobljavana za:
- primenu teorijskih znanja u praktičnom kontekstu;
- primenu sigurnosnih i zdravstvenih mera u procesu rada;
- primenu mera zaštite životne sredine u procesu rada;
- upotrebu informatičke tehnologije u prikupljanju, organizovanju i korišćenju informacija u radu i svakodnevnom životu;
- preuzimanje odgovornosti za vlastito kontinuirano učenje i napredovanje u poslu i karijeri;
- prepoznavanje poslovnih mogućnosti u radnoj sredini i širem socijalnom okruženju.
8.3. Ishodi stručnog obrazovanja
Stručne kompetencije |
Znanja |
Veštine |
Sposobnosti i stavovi |
Po završenom programu obrazovanja, lice će biti u stanju da: |
|||
priprema turističke usluge |
- prepoznaje zakonske propise u turizmu i u ugostiteljstvu; - izabere odgovarajuću dokumentaciju za realizaciju određene turističke usluge; - objasni načine i postupke kreiranja turističke usluge. |
- prikuplja informacija za određenu turističku uslugu; - koristi vokabular jednog stranog jezika neophodan za komunikacijsku situaciju u turizmu; - kontaktira partnera-dobavljača radi prikupljanja ponude; - izrađuje predrezervaciju.
|
- savesno, odgovorno, uredno i precizno obavlja poverene poslove; - efikasno planira i organizuje vreme; - ispolji pozitivan odnos prema značaju sprovođenja propisa i važećih standarda u turističkoj delatnosti; - ispolji pozitivan odnos prema funkcionalnosti i tehničkoj ispravnosti uređaja koje koristi pri obavljanju posla; - ispolji tolerantnost, ljubaznost, komunikativnost i fleksibilnost u odnosu prema saradnicima i klijentima; - radi u timu; - bude orijentisan prema klijentu; - bude prilagodljiv na promene u radu i da rešava probleme u radu; - ispolji analitičnost, samokritičnost i objektivnost pri obavljanju posla; - ispolji pozitivan odnos prema profesionalno-etičkim normama i vrednostima. |
izrađuje turističke usluge |
- opiše način i postupke pripreme ugovora koje će sklapati sa partnerima u okruženju; - navede i objasni faze izrade programa turističke usluge (putovanja); - navede karakteristike poznatih turističkih destinacija kod nas i u svetu; - navede usluge za kalkulaciju.
|
- priprema neophodne informacije za potpisivanje ugovora; - sastavlja program turističke usluge (putovanja); - formira konačan programa i/ili ponudu; - izrađuje predlog kalkulacije; - prima i prenosi informacije u okviru službi. |
|
plasira turističke usluge |
- navodi elemente ponude turističke usluge; - navede i objasni faze reklamiranja turističke usluge; - navede i objasni faze reklamiranja saobraćajnih usluga. |
- vrši korekciju ponude na osnovu konkretnog zahteva; - pruža dodatne informacije o svim uslugama; - dostavlja ponude potencijalnim kupcima (klijentima); - kontaktira potencijalne klijente (korisnike usluge); - reklamira svoje usluge u neposrednom kontaktu sa klijentom; - reklamira saobraćajne usluga u neposrednom kontaktu sa klijentom.
|
|
prodaje turističke usluge |
- objasni faze pripreme izvođenja turističkog putovanja; - navodi elemente za izradu dnevnih i smenskih izveštaja i izveštaja za računovodstvo. |
- obavlja prodaju turističkih usluga; - izrađuje i ispostavlja predračun; - evidentira prodaju turističkih usluga; - evidentira prodaju saobraćajne usluge; - evidentira uplatu prodatih turističkih usluga (koristeći softver); - izrađuje i izdaje vaučere i ostalu prateću dokumentaciju (koristeći softver); - vrši rezervaciju usluga; - izrađuje dnevne i smenske izveštaje i izveštaja za računovodstvo. |
|
prati realizaciju turističkih usluga |
- opiše način i postupke izrade konačne rezervacije; - definiše konačne liste korisnika usluga. |
- izrađuje konačne rezervacije i prosleđuje izvršiocima usluga; - prati kvalitet izvršene usluge; - organizuje izmene u novonastalim situacijama; - anketira korisnika usluga (prikuplja utiske korisnika po realizaciji). |
|
obavlja recepcijske poslove u hotelu |
- objasni organizaciju rada recepcijske službe; - objasni načine i postupke prijema gostiju; - objasni načine i postupke odjave gostiju; - navodi elemente za vođenje evidencije - knjige gostiju; - opiše način i postupke za pružanje informacija o ponudi vanpansionskih usluga; - opiše način i postupke pružanje raznih obaveštenja gostima; - objasni načine i postupke izdavanja hotelskog računa; - objasni načine i postupke obavljanja unutrašnje i spoljne komunikacije. |
- usluži goste u hotelu; - komunicira sa gostima i klijentima na stranim jezicima; - prima goste u hotel; - odjavljuje goste; - vodi evidenciju - knjige gostiju; - pruža informacija o ponudi vanpansionskih usluga; - pruža razna obaveštenja gostima; - izdaje hotelski račun; - obavlja unutrašnje i spoljne komunikacije. |
|
organizuje skupove i prateće usluge u hotelu ili preko agencije |
- opiše način i postupke za realizaciju hotelskih poslova vezanih za organizovanje skupova; - navodi elemente za izradu pozivnica; - navede i objasni postupke registracije učesnika skupova; - navede i objasni faze protokola skupa; - opiše način i postupke za promociju skupova; - definiše prateće priredbe skupova; - opiše način i postupke za pružanje informacija o ponudi za slobodno vreme učesnika skupa. |
- obavlja hotelske poslove vezane za organizovanje skupova; - izrađuje pozivnice; - obavlja registraciju učesnika; - organizuje realizaciju protokola skupa; - vrši promociju skupova; - organizuje prateće priredbe skupova; - organizuje slobodno vreme učesnika skupa. |